شناسهٔ خبر: 14727 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معصومی: وقتی بازی خوب باشد، آرایش به چشم نمی‌آید

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران معتقد است که ما بازیگران زن خوبی در سینما داریم اما جایگاه درستی ندارند و یک بازیگر زن باید به بازی و کارش اعتقاد داشته باشد. او می‌گوید: آرایش و لنز و غیره نقش فرعیات را دارند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ برنامه «هفت» شب گذشته میزبان پروانه معصومی به عنوان بازیگر پیشکسوت و با تجربه برای بزرگداشت روز زن بود.

پروانه معصومی بازیگر با تجربه سینما گفت: پس از انقلاب اسلامی نقش زن با بازی من در فیلم «راه دوم» وارد سینما شد چون فیلم‌هایی که بعد از انقلاب زنان در آن حضور داشتند، کم بودند و خانم‌ها واقعا به عنوان اکسسوار صحنه به حساب می‌آمدند. در آن زمان اغلب زن‌ها در نمای باز و در دوردست بودند.

این بازیگر درباره ایفای نقش در فیلم «گل‌های داوودی» عنوان کرد: این فیلم برایم بی‌نظیر بود چون صحنه‌هایی داشت که هیچ مادری هرگز نمی‌تواند آن را انجام دهد. آقای صدرعاملی خیلی خوب با من همراه بودند. قرار بود در صحنه‌ای که زن متوجه مرگ شوهرش بعد از چندین سال می‌شود، سروصدا راه بیندازد اما خودم با صحبت با کارگردان به این نتیجه رسیدیم که این رفتار شایسته این زن نیست و سکوت این زن می‌تواند جوابگو باشد.

معصومی درخصوص بازیگران زن سینمای کشور اظهار کرد: ما بازیگران زن خوبی در سینما داریم اما جایگاه درستی ندارند. به نظرم یک بازیگر خوب زن باید به بازی و کارش اعتقاد داشته باشد و آرایش و لنز و غیره نقش فرعیات را دارند. وقتی بازی خوب باشد، آرایش به چشم نمی‌آید. در فیلم «تاتوره» نقش زنی داشتم که بچه‌اش فوت می‌کند و روسری‌ام مدل جنوبی بود و آقای پوراحمد یکبار با روسری و یکبار بدون روسری گرفتند و آنقدر نقش خوب شد که مسائل جانبی یا مو‌هایم مشخص نشد.

وی افزود: نزدیک ۴۲ سال در فیلم‌ها کار می‌کنم و به تناسب فیلم‌ها تصمیم می‌گرفتم که صورتم باید چه طور باشد. مثلا برای سریال «یوسف پیامبر» باید صورتم به شیوه‌ای خاص باشد اما در فیلم دیگری که قرار بود نقش کارگر هتلی را ایفا کنم، حتی اجازه ندادم روی صورتم کار شود. هدف آن بود که نقش خوب در بیاید و نه اینکه مرا زیبا ببینند.

معصومی درباره رابطه یک بازیگر با مردم توضیح داد: به نظر مردم خیلی اهمیت می‌دهم چون یکبار در فیلمی بازی کردم و دختربچه‌ای در جشنواره‌ای به من گفت کسی که فیلم «رگبار» را بازی کرده است، بازی در این فیلم را نمی‌پذیرد. بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم و این شیوه را در ارتباط با مردم دوست دارم.

وی درباره شیوه برخورد بازیگران با دیگران در جامعه فعلی گفت: فقط می‌توانم بگویم که در جشنواره کیش داور بودم و خانم بازیگر شناخته شده‌ای خودش را معرفی و سلام و علیک کرد اما بازیگران نوپای دیگر حتی سلام نکردند. این درست است که الان نوبت آنان است اما تا چه مدت زمانی می‌توانیم این نوبت را حفظ کنیم؟ بالاخره زمان همه چیز را مشخص می‌کند.

این بازیگر با اشاره پرکار نبودنش تشریح کرد: هیچ وقت در مدت این ۴۳ سال پرکار نبودم و شاید ۳۰ فیلم کار کردم. این اواخر در یک فیلم و تله فیلم بازی کردم و فیلم مستند عاشقی درباره تخت سلیمان را ساختم که جایزه بهترین کارگردانی انسان و معنویت را از جشنواره اصفهان گرفت. یک مستند بازسازی شده هم درباره جانباز ساختم.

معصومی در رابطه با نقش‌های متفاوتی که ایفا کرده گفت: انسان ابعاد مختلفی دارد و خوب است که بتواند به این زوایای پنهان دست پیدا کند. یک بازیگر علاوه بر داشتن استعداد باید آموزش ببیند وگرنه نمی‌تواند پیشرفت کند.

نظر شما