شناسهٔ خبر: 14711 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ماموریت سخت «امید» در دانشگاه تهران

رییس دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور برای اولین بار قرار است طی یک فرایند دموکراتیک و با نظر تمام اعضای هیات علمی این دانشگاه انتخاب و به وزیرعلوم معرفی شود. انتخاباتی که وزیرعلوم این امانت و ماموریت این مهم را به معاون خود "محمدحسین امید" واگذار کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ به استناد گفته‌های وزیر علوم بناست، شورایی از منتخبین دانشگاه برای معرفی گزینه‌های رئیس جدید شکل گیرد. فرجی‌دانا با اشاره به حکم شش ماهه سرپرستی دکتر امید در دانشگاه تهران در عین حال ابراز امیدواری کرده است که این شورا هر چه زودتر به نتیجه برسد و افرادی را به ما پیشنهاد دهد تا پس از انجام مراحل، یکی از این افراد را برای دانشگاه تهران معرفی کنیم.

از حکم شش ماهه سرپرست دانشگاه تهران بیش از دو ماه گذشته است اما در مقابل تا آغاز امتحانات دانشجویان و تعطیلات تابستانی دانشگاه نیز کمتر از دو ماه باقی مانده است و این دو ماه اگر زمان کمی برای تشکیل شورا و انتخاب نامزدهای ریاست دانشگاه نباشد زمان زیادی هم نخواهد بود.

 

این در حالیست که الهه کولایی یکی از گزینه های احتمالی ریاست دانشگاه تهران با انتقاد از طولانی شدن روند تشکیل شورای مشورتی خواستار شفاف شدن مکانیزم این شورا شده و می گوید : مسوولیت انتخاب رییس دانشگاه برعهده اساتید دانشگاه و اعضای هیات علمی آن قرار گرفته و بر همین اساس باید شورایی برای انتخاب رییس دانشگاه تشکیل شود ولی این شورا هنوز تشکیل نشده و جلسه‌ای برگزار نکرده است ، مکانیزم این شورا باید شفاف مشخص شود.

 

 

از سوی دیگر دکتر محمود نیلی احمدآبادی از دیگر گزینه‌های احتمالی ریاست دانشگاه تهران نیز با بیان این که انتخاب ریاست دانشگاه تهران نیازمند مکانیزم بسیار پیچیده و زمانبری نیست به ایسنا می‌گوید : تشکیل شورای منتخب و پیشنهاد گزینه‌های ریاست دانشگاه به وزیر علوم اتفاق بسیار خوبی است و طبیعتا با تدوین آیین نامه افراد بر اساس آن انتخاب و معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه گمان نمی‌کنم تشکیل شورا مشورتی نیازمند مکانیزم پیچیده‌ای باشد، می افزاید: شاخص‌های ریاست دانشگاه تهران تقریبا مشخص است و اگر دیدگاه‌های سیاسی بر آن حاکم نشود که خوشبختانه در حال حاضر این گونه نیست و فضای دانشگاه تهران نیز کاملا دانشگاهی شده است، گمان نمی‌کنم انتخاب رئیس دانشگاه فرآیند زمانبری باشد. دلیل آن که بعد از دو ماه هنوز این شورا تشکیل نشده نیز شاید به این دلیل است که درگیر تدوین آیین‌نامه شورا هستند.

رئیس سابق دانشکده فنی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که در این مدت با شما به عنوان یکی از گزینه‌ها مذاکرات انجام شده است، می گوید : تا کنون صحبتی انجام نشده است و کاملا هم منطقی است چرا که هنوز اعضای شورا مشخص نشده‌اند و شورا کار خود را آغاز نکرده است.

 

دلیل تاخیر انتخاب رییس دانشگاه را باید از مسئولان دانشگاه پرسید اما برخی جریانات در دانشگاه وجود دارد که علاقه مندند با تاخیر این مساله اصل قضیه فراموش شود و با رسیدن فصل امتحانات و تعطیلی دانشگاه آن شور و نشاطی که در دانشگاهیان به وجود آمده بود تا به دانشگاه کمک و مشورت دهند از بین برود.

 

محمود کمره ای رییس پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران نیز به ایسنا می‌گوید: شورا هنوز تشکیل نشده و در مرحله نظر خواهی از دانشکده ها هستند و فعلا اطلاع دیگری از از شورا ندارم.

وی با بیان اینکه تشکیل شورای مشورتی در حکم وزیر علوم به دکتر امید به صراحت آمده است، تاکید می‌کند: مکانیزم این شورا نظر خواهی از دانشکده هاست که این مسئله اکنون در حال بررسی است تا هر دانشکده نماینده ای را به شورا بفرستد تا این افراد به عنوان منتخبین دانشگاه موضوع را بررسی کنند و کاندیداهای پیشنهادی را به وزیر علوم پیشنهاد دهند .

 

در قضیه شورای مشورتی و انتخاب ریاست دانشگاه تهران کوتاهی شده است

بی‌اطلاعی از تشکیل شورا و لزوم شفاف‌سازی مکانیزم آن را دکتر عرب ، استاد دانشگاه تهران و عضو انجمن اسلامی دامپزشکان نیز عنوان می‌کند و با انتقاد از روند کند انتخاب رییس دانشگاه تهران می‌گوید: با توجه به رفتن دکتر رهبر انتظار دانشگاهیان این بود که هرچه زودتر سرپرست دانشگاه تهران تعیین شود. مدتهاست چه در اواخر دوره آقای رهبر و چه بعد از آن همه منتظر یک تغییر بودند و با آمدن دکتر امید یک امیدی ایجاد شد اما متاسفانه این روند بسیار کند پیش می رود در قضیه شورای مشورتی و انتخاب ریاست دانشگاه تهران کوتاهی شده است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی از جریانات حاکم در مدیریت دانشگاه بدشان نمی آید این مساله به تاخیر بیفتد، می‌افزاید : دلیل تاخیر انتخاب رییس دانشگاه را باید از مسئولان دانشگاه پرسید اما برخی جریانات در دانشگاه وجود دارد که علاقه مندند با تاخیر این مساله اصل قضیه فراموش شود و با رسیدن فصل امتحانات و تعطیلی دانشگاه آن شور و نشاطی که در دانشگاهیان به وجود آمده بود تا به دانشگاه کمک و مشورت دهند از بین برود..

این استاد دانشگاه در عین حال با بیان اینکه در حکم وزیر علوم به صراحت آمده که ماموریت دکتر امید تشکیل شورای مشورتی و تعیین منتخبین برای ریاست دانشگاه است، گفت: در رابطه تعیین ریاست دانشگاه تهران یک سری ابهامات وجود دارد، دکتر امید باید به صراحت اعلام کند که ماموریتشان ادامه وضع موجود نیست و فقط هدفشان تعیین هرچه سریع‌تر ریاست دانشگاه است و خودشان به عنوان مجری نقشی در این انتخاب نخواهند داشت زیرا اخیرا برخی شنیده ها از اطرافیان ایشان به گوش می رسد که ایشان قصد مدیریت دانشگاه را دارد، البته تا به حال از زبان ایشان سخنی در این باره شنیده نشده است بر همین اساس با اعلام صریح این مساله، ایشان می توانند این ابهامات را برطرف کنند.

عرب با تاکید بر اینکه تشکیل شورای مشورتی روند خیلی پیچیده ای نیست می گوید: تاخیر در این مساله برای دانشگاهیان این سوال را ایجاد کرده که چرا روندی که ساز و کار آن در دانشگاه وجود دارد و همچون نمایندگان هیات ممیزی دانشگاه است وهیچ تفاوتی با آن ندارد ، این امر سریع تر انجام نمی شود ومسولان باید بدانند که این تاخیر افتادن به هیچ وجه به نفع هیچ کس نیست. نه به نفع دانشگاه و نه به نفع دکتر امید.

وی درباره اینکه شورای مشورتی در چه مرحله ای قرار دارد نیز می گوید ظاهرا یک کمیته ای در حال تدوین آیین نامه است که قرار بوده تا آخر این هفته ابلاغ شود و دکتر امید نیز اعلام کردند که در هفته دوم بعد از تعطیلات آیین نامه نهایی و روند شورای مشورتی تکمیل می شود.

 

 

دانشجویان چه می گویند ؟

به گزارش ایسنا ، محمد رهبری فعال دانشجویی و سخنگوی سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران درباره روند انتخاب رییس دانشگاه تهران می گوید : دلیل آن که چرا تا کنون شورای مشورتی تشکیل نشده را باید مسئولان پاسخ دهند اما آنچه در این میان دارای اهمیت است این است که این روند باید طبق یک سازوکار درست و بدون عجله و شتاب زدگی این کار انجام شود تا مسیر و فرایند خود را طی کند .

وی با اشاره به انتظارات دانشجویان از این شورا می گوید : آنچه که دانشجویان انتظار دارند این است که خواسته دانشجویان و اساتید دانشگاه را به خوبی درک کنند و مطابق خواسته ها در یک فرایند انتخابی و کاملا دانشگاهی رییس دانشگاه را تعیین کنند. همچنین فضایی باید حاکم شود تا تمام اساتیدی که این توان را در خود می بینند وارد عرصه شوند .

رهبری با بیان اینکه رییس جدید دانشگاه نباید بی تفاوت به دانشگاه باشد می افزاید: رییس دانشگاه باید با توجه به نظر دانشجویان و اساتید دانشگاه را اداره کند و آزادی کافی برای بحث و گفت و گو میان دانشگاهیان را ایجاد کند .

 

سلیمی زاده مسئول سابق بسیج دانشگاه تهران با انتقاد از ماهیت کلی شورای مشورتی انتخاب رئیس دانشگاه تهران می گوید: انتخاب رؤسای دانشگاه ها مساله ای است که در دولت های مختلف بنا بر سیاست هایشان به شکل های مختلف انجام می شود. اساسا چنین کارهایی درست نیست چرا که فضای دانشگاه ضمن دارا بودن فضای سیاسی باید به دور از سیاست زدگی باشد و این چنین شوراهایی که مختص دانشگاه تهران هم نیست و در دانشگاه های دیگر هم اجرایی شده و دور از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است مناسب نمی باشد و انتظار می رفت این چنین حرکت هایی انجام نشود.

وی با بیان اینکه اصل قضیه مشورت خواستن از اساتید اساسا بسیار نیکوست اما رسمیت دادن به آن کار درستی نیست می افزاید: بهتر بود این مساله از کانال خود و از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی که اکثریت آن را خود دولتی ها تشکیل داده اند پیگیری می شد و رییس دانشگاه با یک قوت و اقبال عمومی کار خود را شروع می کرد.

سلیمی زاده با اشاره به اینکه انتظار می رود به بهانه شورا صف کشی های سیاسی انجام نشود می افزاید:‌ نباید صف کشی های سیاسی انجام شود و تشکل ها را درگیر کنیم. کما اینکه در بسیاری از دانشگاه ها این فضا بوده و دو طرفه نیز بوده است. همچنین شاخص ها باید درست تعریف شود و جامعه آماری آنها را نیز جامع ببینیم.

همانطور که پیش‌تر گفته شد حدود دو ماه تا پایان ترم باقی مانده است و در این فرصت باید منتظر ماند و دید که نتیجه تدبیر امید در این ماموریت، نشاط و امید را به ارمغان می‌آورد و دانشگاهیان دانشگاه تهران "تغییر" را در فضای دانشگاه احساس خواهند کرد. به راستی پاشنه آشیل ماموریت امید چه خواهد بود؟

نظر شما