شناسهٔ خبر: 14701 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مسیر جدید حاتمی‌کیا، همچنان ادامه دارد

ابراهیم حاتمی‌کیا؛ فعلا خبرساز‌ترین چهره سینمای ایران است. واکنش‌ها به حرف‌های بحث‌برانگیر او او همچنان ادامه دارد و او قصد عقب‌نشینی ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ در هفته ای که پیش رو گذاشتیم، اتفاقات بسیاری در سینمای ایران رخ داد، اما مهمترین اتفاق دوباره حرف‌های حاتمی‌کیا بود. 

مسیر جدید حاتمی‌کیا، فعلا ادامه دارد

عصر ۲۶ فروردین ماه، همایش تصویر قلم با موضوع ردیابی اندیشه های سید شهیدان اهل قلم، توسط موسسه شهید آوینی با حضور برخی از سینماگران از جمله وحید جلیلی، علیرضا رضاداد، مسعود ده نمکی، نرگس آبیار، ابراهیم ده نمکی، ابراهیم حاتمی کیا و حمید بهمنی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد و مشخض شد که مسیری که حاتمی‌کیا در دوران جدید آغاز کرده است همچنان اداکه داد.

ابراهیم حاتمی کیا با حضور در این مراسم گفت: "خوشحالم که نگاه مردم نسبت به فیلم سینمایی "چ" با نظر برخی از منتقدان پشت کامپیوترنشین متفاوت است. چند روز پیش تجربه خوبی را پشت سر گذاشتم و دو خبر خوب به من رسید اول اینکه  به خدمت آقا رفتم و ایشان بعد از دیدن فیلم سینمایی "چ" با چهره ای خندان، از شهید چمران و فیلمی که در رابطه با آن ساخته شده تعریف کردند. دوم اینکه این فیلم از نگاه مردم بهترین فیلم شناخته شده و این مسئله برای من بسیار با اهمیت است."

بعد از پایان این مراسم، "مسعود ده نمکی" در برنامه "راز" حضور پیدا کرد و با حمایت از سخنان حاتمی کیا گفت: "همین سریال‌های فارسی‌وان به فیلم‌های جشنواره ما تبدیل می‌شود و همان داستان را ایرانیزه کرده و هجو غیرت و تعصب در آن دیده می‌شود..ما اگر می‌خواهیم ظرفیت‌ها را آزاد کنیم باید بستر را فراهم کنیم. مردم را به دیدن فیلم خوب حاتمی‌کیا دعوت می‌کنم و به او می‌گویم که جز برای شقایق‌ها نخوان، کلاغ‌ها، زبان شما را نمی‌فهمند برای همین قارقار می‌کنند."

واکنش سعید راد به حواشی حضور عرب‌نیا در «چ»

طی نخستین روز هفته گذشته، روزنامه "قانون" گفت و گویی با "سعید راد" به بهانه بازی در فیلم "چ" منتشر کرد که در بخش پایانی این گفتگو، راد در مورد قهر عرب نیا از سکانس فینال فیلم و متعاقب این حرکت، تغییر پایانبندی فیلم گفت: "این که گردن کلفت هستی، دانشمندی، روشنفکری، فیلسوفی، باید در فینال فیلم حاضر باشی نمی شود با همه این ادعاها فینال یک فیلم را تغییر داد یا خراب کرد. من نوعی که نمی‌شود با این همه ادعاها و با این مصاحبه‌های تلویزیونی در قامت بازیگر مردمی ظاهر شوم و بعد به این راحتی در فینال فیلم حاضر نشوم و ادعای روشنفکری و مردمی بودن داشته باشم."

حمید بهمنی:حاتمی‌کیا، ابوذر سینمای ایران است

 متعاقب سخنان جنجالی هفته پیش حاتمی‌کیا در برنامه راز ، "حمید بهمنی" کارگردان در  پیامی، از سخنان حاتمی کیا دفاع کرد.در بخش هایی از پیام بهمنی آمده است:"برادر بزرگوارم سخنرانی‌ها و بیانات به حق شما مرا یاد جمله‌ای انداخت که حضرت امام (ره) آن را به مرحوم آیت اله طالقانی لقب دادند که انگار شما ابوذر سینمای ما هستید. صداقت و شفافیت بیان و حقیقتی که می‌گویید حاکی از این نوع نگاه هست ابوذری هنرمند، سخت کوش و تلاش گر و با ایمان و عاشق به میهنش، خوشحالم از اینکه تفکر کسانی را رو کردید که مثل زالو بر در بدن بی‌جان سینما چسبیده و خون می‌مکند و رانت خوار جریانات ناسالم فرهنگی، سیاسی هستند، کسانی که در جریان جشنواره فجر این سال‌ها بسیاری از فیلم‌ها را با مسخره کردن دست زدن و سوت زدن و هو کردن و تفکر و اندیشه را از تماشاگر می‌گرفتند و بعد با افتخار آنرا در سایت زردگونه‌شان اعلام کردند."

دهنمکی: دیگر خود سینمایی‌ها هم فهمیده‌اند فیلم من یعنی فیلم پرفروش

"مسعود ده نمکی" هم این روزها در صدر اخبار سینمایی است. اعلام خبر کناره‌گیری او از سینما که هنوز در ابهام باقی مانده است در این هفته در رسانه‌ها پیچید. ده‌نمکی ه به عنوان نخستین مهمان سال ۹۳ برنامه "رادیو من" رادیو جوان در این برنامه حاضر شده بود، سخنان صریحی را به زبان آورد. علاوه بر حاشیه‌هایی که او در مورد مسائل مالی فیلم‌‌هایش به آن پرداخته بود او در بخشی از حرف های خود گفت:"این فیلم (معراجی ها) محصول سیمای جمهوری اسلامی ایران است و در واقع تهیه کننده اصلی آن شبکه اول سیما بود. به هر حال با توجه به این مسئله بود که ما توانستیم تبلیغات زیادی در تلویزیون داشته باشیم. هرچند من اعتقاد ندارم که تبلیغات فیلم ما بیش از فیلم های دیگر بود.همه می دانند تنها کسی که فیلم هایش با حمایت بخش خصوصی ساخته شده من هستم. یعنی خود سینمایی ها می دانند که فیلم های من فروش می رود پس می آیند روی من و ایده ام سرمایه گذاری می کنند تا فیلم ساخته شود."

ماجرای «لاله» تمام‌شدنی نیست

"اسدالله نیک نژاد" که پس از توقیف فیلم "لاله"، هم اکنون در آمریکا به سر می برد در گفت و گویی با "ورایتی" اعلام کرده که  اگر قرار بود این فیلم در هالیوود ساخته شود ۳۵ میلیون دلار هزینه در بر می گرفت و هم اکنون که این پروژه توقیف شده، تمام تلاش خود ولو به قیمت رهن دادن خانه اش انجام می دهد تا "لاله" را به پایان برساند.

روز ۲۴ فروردین یعنی زمان اختتامیه نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم های شرقی ژنو، فیلم سینمایی "پرویز" به کارگردانی "مجید برزگر" توانست جایزه ویژه هیات داوران این فستیوال را در بخش "مسابقه منتقدان سینما" از آن خود کند..هیات داوران این بخش در توضیح اهدا این جایزه اعلام کردند:"ما این جایزه را به پاداش ارائه‌ تصویری ظریف و نافذ، موزون به ضرباهنگ سکوت گویای مردی در تلاش برای جایگیری در کنار موازین اجتماعی اهدا می‌کنیم."

سینماها آماده سه فیلم جدید می‌شوند، هادی، حجازی و مهرجویی در صف اکران

روز ۲۵ فروردین، شورای صنفی نمایش در جلسه خود، قرارداد اکران سه فیلم جدید را ثبت کرد. با پایین آمدن کف فروش "با دیگران" که در سینما فرهنگ روی پرده بود، از چهارشنبه، نمایش این فیلم در سینمای سرگروهش به پایان رسید و "زندگی جای دیگری است" منوچهر هادی به روی پرده رفت. "اشباح" داریوش مهرجویی در گروه سینمایی آزادی و "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" روح‌الله حجازی در گروه سینمایی استقلال دیگر آثاری هستند که در نوبت دوم اکران بهار به نمایش عمومی در خواهند آمد

هادی: این فیلم، دیگر فیلم من نیست

اما "منوچهر هادی" که این روزها "زندگی جای دیگری است" را به روی پرده دارد، از زمان اکران فیلم خود ناراضی است تا جایی که عنوان کرده: " این فیلم، دیگر فیلم من نیست و شرایط بد اکران تمام زحماتی که برای این فیلم کشیده شده بود را از بین برد.ضمن احترامی که برای تهیه‌کننده فیلم دارم باید بگویم که این فیلم در بدترین شرایط اکران نمایش داده می شود؛ در شرایطی که به مسابقات جام جهانی فوتبال نزدیک می‌شویم و چهار فیلم میلیاردی به طور همزمان روی پرده سینماها هستند."

گروهی از بازیگران سینما قرار است در برزیل همراه تیم ملی ایران در جام جهانی باشند و گفته می‌شود قرار است فیلمی از حضور این بازیگران برای عرضه در شبکه نمایش خانگی آماده شود.هر چند منابع خبری، نام کارگردان این مستند را "محمدحسین لطیفی" عنوان کرده اند اما اخبار درگوشی حکایت از آن دارد که "بهمن گودرزی" (کارگردان شیش و بش") قرار است کارگردانی این مستند را بر عهده داشته باشد.از بازیگرانی چون محمدرضا گلزار‌، یکتا ناصر‌، کامران تفتی‌، حمید گودرزی‌، نیکی کریمی و سعید راد برای حضور در این کاروان ۵۰ نفره که توسط اتحادیه فوتبال ساماندهی می‌شود، نام برده می شود. گویا هزینه هر بازیگر، ۱۵۰ میلیون تومان است که اسپانسر این برنامه، تمام این هزینه ها را متقبل شده است.

جنجال پوستر نخودی

از اوایل هفته و با پخش فیلم "نخودی" در شبکه نمایش خانگی، "فرشته طائرپور" و "صابر ابر" نسبت به پوسترهای این فیلم اعتراض کردند.در این پوستر، تصویر ابر با پوشش چادر نشان داده می شود در حالی که در هیچ جای فیلم، چنین صحنه ای به چشم نمی خورد.در نهایت با همکاری کارگردان و وزارت ارشاد، قرار است این پوسترها از سطح کشور جمع آوری شود.همچنین "جلال فاطمی" کارگردان و نویسنده این فیلم درباره اعتراض جمعی از بانوان نسبت به هتک حرمت چادر در پوستر تبلیغاتی این فیلم در شبکه نمایش خانگی گفت: "نخودی" فیلمی است که نه تنها در جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان به عنوان بهترین فیلم شناخته شد، بلکه در اکران عمومی نیز مورد استقبال قرار گرفت. این فیلم در آن زمان با پوستر اصلی خود معرفی شد و چنین اتفاقاتی برای آن رخ نداد.عکسی که از صابر ابر بازیگر این فیلم سینمایی با پوشش چادر در پوستر شبکه نمایش خانگی منتشر شده است هیچ ربطی به فیلم ندارد و مربوط به آماده شدن بازیگر قبل از فیلمبرداری است، البته من در عکس های پشت صحنه این فیلم چنین عکسی را ندیدم و احتمال دارد فتوشاپ باشد. متاسفانه شرکت پخش کننده فیلم با نادانی خود حرکت سخیفی را انجام داده که منجر به دلخوری اذهان عمومی شده است، این پوستر و این عکس بدون همکاری و هماهنگی گروه تولیدکننده فیلم طراحی و منتشر شده است و هیچ کدام از عوامل فیلم در این مسئله دخیل نبوده اند."

"مرضیه برومند" نویسنده و کارگردان سینمای کودک، صبح پنجشنبه در گفتگویی با برنامه رادیویی "رادیو من" شبکه جوان گفت: "فیلمبرداری "شهر موش‌ها" طولانی شد و اکنون ادامه کار، با دقت فراوان انجام می‌شود. حالا هزینه‌ها بسیار بالا است و دوره‌ای که با ۲۰۰، ۳۰۰ میلیون، کار سینمایی ساخته می‌شد به سر رسیده است. برای "شهر موش‌ها" حدود ۷ میلیارد تومان هزینه شده است. این روزها حتی یک فیلم معمولی هم با این  دستمزدها و این ماجراها، دو میلیارد درمی‌آید.

نظر شما