شناسهٔ خبر: 14694 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۱۵۰ عکس از «حاج همت» در نمایشگاه کتاب

نخستین جلد از مجموعه «کتاب عکس» با موضوع تصاویری از شهید همت برای نخستین‌بار توسط نشر یازهرا در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ علی اکبری، از مسئولان نشر یازهرا، از آماده‌سازی نخستین جلد از مجموعه «کتاب عکس» خبر داد و گفت: اولین جلد از این مجموعه به شهید همت اختصاص دارد. در این اثر تعداد ۱۵۰ قطعه عکس از این شهید بزرگوار در قالب کتابی با عنوان «حاج همت» گردآوری و ارائه شده است.

وی ادامه داد: این تصاویر با زیرنویس دو زبانه انگلیسی- فارسی برای مخاطبان مختلف طراحی شده است. هدف از انتشار این مجموعه جمع‌آوری تصاویری از شهدا و ارائه آن به صورت منسجم و آشنا کردن بیشتر مخاطبان با این بزرگواران است. این کتاب در قطع خشتی و در ۱۴۴ صفحه طراحی و آماده شده است که در نمیاشگاه بیست و هفتم توزیع آن توسط نشر یازهرا صورت خواهد گرفت.

این نویسنده همچنین در ادامه به کتاب «خاطرات آهنگران» اشاره کرد و یادآور شد: بخش دیگری از خاطرات صادق آهنگران، مداح معروف جنگ، در دست تدوین این انتشارات است که البته متأسفانه به این دوره از نمایشگاه نمی‌رسد.

اکبری افزود: خاطرات حاج صادق از جمله خاطرات ناب دوران دفاع مقدس است که به دلیل نقش ویژه راوی در جبهه، آن را نسبت به سایر راویان دفاع مقدس کمی متمایز می‌کند. سال‌ها پیش خاطرات او به صورت کوتاه و مجمل جمع‌‌آوری شد، اما به صورت کتاب به بازار راه نیافت. پس از آن نیز یا خود راوی به دلیل بدقولی‌های پیش از این و یا به دلایل مختلف از جمله مشغله‌های شخصی حاضر به بیان خاطرات خود نبود. طی سال‌های اخیر حاج صادق آهنگران به عنوان یک مصاحبه شونده در رسانه‌ها حضور داشت و خاطراتی پراکنده را نقل می‌کرد، اما فرصتی برای تدوین کامل خاطرات او ایجاد نشده بود.

وی گفت: پس از مذاکرات انتشارات یا زهرا با او، در نهایت متقاعد شد که خاطرات خود را بیان کند، اما مشکل دیگری در این میان نیز وجود داشت و آن فراموش شدن حوادث در ذهن راوی بود؛ مشکلی که اغلب روایتگران با آن مواجه هستند. گذر زمان گرد فراموشی بر این خاطرات کشیده و باید تلنگر و یادآوری باشد تا دوباره به ذهن بیاورند. این شد که جمع‌آوری خاطرات دوران دفاع مقدس را به صورت گروهی انجام دادیم. به این صورت که آهنگران با جمعی از همرزمان خود مانند کویتی‌پور که از مداحان دیگر جبهه‌ها بود، جلسه‌ای تشکیل می‌دادیم و وقایع را نقل می‌کردیم. بیان خاطرات جزئی توسط دیگر حاضران منجر می‌شد که آهنگران نیز خاطرات خود را به یاد آورد. بخش‌هایی از خاطرات ایشان که به فراموشی سپرده شده بود، از این طریق دوباره بازیابی شد.

نظر شما