شناسهٔ خبر: 14664 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«اخلاق زیست محیطی» آیت‌الله محقق داماد در مسیر نمایشگاه کتاب

یکی از آثار تازه نگاشته شده آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و عضو شورای پژوهشی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران «اخلاق زیست محیطی» است که اکنون در دست بررسی برای انتشار در نمایشگاه کتاب تهران قرار دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ شهین اعوانی عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درباره انتشار کتاب «اخلاق زیست محیطی» آیت‌الله محقق داماد توضیح داد: این اثر را برای ویراستاری به بنده سپرده‌اند که اکنون در حال اصلاح و ویرایش نهایی آن قرار دارم.

وی با اشاره به اینکه ویرایش کتاب که تمام شود برای انتشار سپرده خواهد شد، توضیح داد: این کتاب پس از انتشار برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد عضو شورای پژوهشی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، عضو هیأت علمی انجمن فلسفه و حکمت ایران و استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی است که از وی آثار متعددی اعم از مقاله و کتاب منتشر شده است و این نیز آخرین اثر در دست انتشارش قرار دارد که در یک مجلد منتشر خواهد شد.

در بخشی از این اثر می‌خوانیم: گرچه بشر، مدت‌هاست متوجه اهمیت محیط زیست در زندگی شده، اما در دهه‌های آخر قرن بیستم میلادی بود که فضایی سرشار از بحث‌های داغ و تند علمی، دانشگاهی و سیاسی درباره فاجعه زیست محیطی ایجاد شد. به طوری که این مشکل نه تنها آرامش و امنیت زندگی را به هم می‌زند، بلکه موجودیت بشر را نیز در معرض تهدید و خطر قرار داده است.بدون تردید، بحث‌های زیست محیطی، امروز در محافل علمی و حتی سیاسی، یکی از پر سروصداترین و جدی‌ترین بحث‌هایی است که مطرح می‌شود.

امروزه بشر احساس خطر بزرگی کرده، چون تعادل محیط زیست را به هم خورده می‌بیند. اما علت آن چیست؟ شاید اکثراً بگویند فناوری علت اصلی آن است. همین عامل (فناوری) زندگی خود بشر را در معرض نابودی قرار داده است. اما چه باید کرد؟ آیا باید برای حفظ حیات بشر دست از فناوری برداشت و به زندگی طبیعی بازگشت؟ به این صورت که مقهور حوادث طبیعی شویم؟

نظر شما