شناسهٔ خبر: 14644 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رضاداد: اکنون زمان بازنگری جشنواره فجر است

رضا داد گفت: من نیز به بخشی از عملکرد این دوره نقد دارم

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از نسیم؛ علیرضا رضا داد دبیر جشنواره فیلم فجر نیز در سخنانی گفت: جشنواره هم همانند یک فیلم است. افرادی برای برگزاری آن زحمت می کشند و تلاش می کنند. در این بین حتما به آن نقدها و اشکالاتی وارد است. همانطور که یک فیلم در معرض نقد دیگران است عملکرد ما هم در معرض دید دوستان قرار دارد.

وی افزود: خود من هم نسبت به بخش از عملکرد ما در این دوره کوتاه نقدهایی داریم. البته همانطور که می دانید شرایط این دوره خیلی با دوره های قبل متفاوت بود.

 برخی گفته‌های دوستان را قبول ندارم

رضا داد ادامه داد: مطالبی که حاتمی کیا و دوستان دیگر در حوزه سینما می گویند و می زنند قابل توجه است. البته همه آنها را قبول ندارم. زیرا به عنوان یک صاحب نظر و کارشناس تجربه ۱۰ الی ۱۲ ساله برگزاری جشنواره فیلم فجر را دارم.

وی اضافه کرد: امسال و در این دوره از جشنواره فیلم فجر اکثر آنهایی که فیلم داشتند افرادی بودند که دغدغه انقلاب و جنگ را داشتند و خودتان می دانید که در این شرایط وضع کمی حساس می شود.

وظیفه ما است که جشنواره ای در شأن انقلاب برگزار کنیم

رضا داد خاطرنشان کرد: اینکه بتوانیم جشنواره ای برگزار کنیم که در شان انقلاب اسلامی ایران باشد از وظایف ما محسوب می شود. بعد از پایان جشنواره سی و دوم گروههای در حال تحقیق و پژوهش هستند تا مطالب، نکته ها، نقاط ضعف و قوت را دسته بندی کنند تا روی برطرف کردن آنها کار کنیم و وضعیت جشنواره را برای دهه های اتی مشخص کنیم.

اکنون زمان بازنگری مجدد جشنواره فیلم فجر است

وی یادآور شد: در سال ۱۳۸۲ به دنبال تغییراتی در برگزاری جشنواره فیلم فجر بودیم که در این سالها این تغییرات انجام نشد و اکنون زمان بازنگری مجدد است. همچنین در بازار فیلم دستاوردهایی داشتیم و از طرفی هم به برخی چیزها نرسیدیدم که باید آنها را دوباره مورد بررسی قرار دهیم.

رضا داد: تصریح کرد: در سال ۸۳ فکر کردیم جشنواره فجر محل خوبی برای بررسی فیلم ها و در کل فرهنگ شرقی است ولی تا به امروز که نگاه می کنیم می بینیم که به دلیل تغییرات مدیریتی پیاپی که در سمت دبیری جشنواره رخ داد در همان نقطه سال ۸۳ قرار داریم. در حقیقت جشنواره ای که چندیدن دبیر عوض کند نمی تواند سیاستگذاری مشخصی داشته باشد.

وی در پایان گفت: ادعا و توانمندی ما برگزاری جشنواره ای در حد و اندازه های انقلاب اسلامی ایران است و مهمترین نکته قدم نهادن در این راه می باشد.

تا می آییم و کاری انجام دهیم با مدیرانی مصلحت اندیش روبرو می شویم

مسعود ده نمکی نیز در سخنانی گفت: کشورهای غربی آزادی را برای همه در رمانها و کتاب ها و یا در فیلم ها می دانند.

وی افزود: متاسفانه در داخل هم تا می آییم و کاری انجام دهیم با مدیرانی مصلت اندیش روبرو می شویم. این در حالی است که بچه های انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که در هر حوزه ای که وارد شوند موفق بوده و تاثیرگذار هستند. اما وقتی می بینند از راه اعتقادی نمی توانند با ما در بیافتند از حوزه و جنبه تکنیک وارد عمل می شوند تا به نوعی جلوی ما را بگیرند.

روشنفکران حوزه سینما و فیلم سازی چیزی از بچه های انقلاب بیشتر ندارند

ده نمکی ادامه داد: روشنفکران حوزه سینما و فیلم سازی چیزی از بچه های انقلاب بیشتر ندارند زیرا در همان مدارس و دانشگاه هایی درس می خوانند که ماها درس خواندیم ولی نکته ای که هست این است که وقتی انتقادی نسبت به هم دارند در محافل خصوصی بیان می کنند و در ظاهر با تعاریف و تمجیدی از هم با هم برخورد می کنند ولی ما بچه های ارزشی تعاریف از هم را درگوش یکدیگر انجام می دهیم و فحشهای ما در رسانه ها علنی است.

از کسی که اعتقادی به مبانی ندارد چه توقعی دارید؟

وی خاطرنشان کرد: از افرادی که که اعتقادی به این قبیل مبانی و مسائل اعتقادی ندارند انتظار نداشته باشید که وارد حوزه فیلم سازی انقلاب و دفاع مقدس شوند. من اگر بخواهم نقد وارد کنم ابتدا به بچه حزب الهی ها نقد می کنم که آنچنان که باید تلاش و کوششی در حوزه فیلم سازی نمی کنند.

گفتنی است در بخشی از این مراسم از نرگس آبیار کارگردان و محمد حسین قاسمی تهیه کننده فیلم شیار ۱۴۳، مسعود ده نمکی کارگردان و سید محمود رضوی تهیه کننده فیلم معراجی ها و ابراهیم حاتمی کیا کارگردان و پژمان لشکری پور تهیه کننده فیلم "چ" تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

نظر شما