شناسهٔ خبر: 14640 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همکاری‎های ایران با دانشگاه‎های اوگاندا گسترش می‎یابد

رايزن فرهنگي كشورمان در ديدار رؤسای دانشگاه‌های ماکارره و کامپالا، همکاری‌های دانشگاهی بین اوگاندا و ایران را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و بر گسترش همکاری‌های دانشگاهی تاكيد كرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ رؤسای دانشگاه‌های ماکارره و کامپالا از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا بازدید کردند.

در این بازدید که به دعوت اکبر توحیدلو - رایزنی فرهنگی كشورمان صورت گرفت، موندوکاگونیرا (MONDO KAGONYERA)، رئیس هیات امنای دانشگاه ماکارره، جون ددومبا سسنتامو (JOHN DDUMBA-SSENTAMU) رئیس دانشگاه ماکارره، بدرو کاتریگا (BADRU KATEREGGA) رئیس دانشگاه کامپالا، عابیدی (ABIDI)، عضو هیات امنای دانشگاه کامپالا و امیر حسین نیک بین سفیر جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

در ابتداي اين ديدار، توحیدلو در رابطه به همکاری‌های دانشگاهی دو کشور، گفت: همکاری‌های دانشگاهی بین دو کشور بسیار مهم و حائز اهمیت است و ما آمادگی داریم بین دو کشور همکاری‌های دانشگاهی را توسعه دهیم.

وی بر تاسیس کرسی ایران‌شناسی، تاسیس کرسی زبان فارسی، تاسیس اتاق ایران در یکی از دانشگاه ماکارره و یا دانشگاه کامپالا، برگزار دوره‌های کوتاه مدت آموزشی برای اساتید، اعضای هیات علمی و دانشجویان، اعطای فرصت‌های مطالعاتی، حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی با موضوع ایران‌شناسی، انعقاد تفاهم نامه بین دانشگاه ماکارره و کامپالا با دانشگاه‌های ایران، اعطای بورس تحصیلی دانشجویان بین دانشگاه ماکارره و کامپالا با دانشگاه‌های ایران، مبادله اساتید، اعضای هیات علمی و دانشجویان تاكيد كرد.

جون ددومبا سسنتامو رئیس دانشگاه ماکارره ضمن استقبال از موضوعات مطرح شده، گفت: ما از چند ماه گذشته به کمک رایزنی فرهنگی ایران در کامپالا روند آغاز فعالیت با دانشگاه الزهرا (س) را طی کرده ایم و تفاهم نامه‌ای نیز تنظیم شده که بخش حقوقی دانشگاه در حال مطالعه آن است و پس از انعقاد تفاهم نامه نسبت به اجرای مفاد آن اقدام خواهیم کرد.

کاتریگا نیز ضمن تائید استقبال از این پیشنهاد رایزنی، اظهار داشت: ما نیز با هماهنگی رایزنی با یکی از مؤسسات آموزشی پژوهشی قم فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و منتظر انعقاد قرارداد هستیم.

دانشگاه ماکارره با ۹۳ سال سابقه فعالیت قدیمی‌ترین دانشگاه در اوگانداست و در شرق آفریقا رتبه پنجم را دارد و دارای اعتبار بین المللی است. این دانشگاه جزء دانشگاه‌های دولتی محسوب می‌شود.

همچنین دانشگاه کامپالا نیز یک دانشگاه خصوصی است که از دانشگاه‌های بزرگ اوگاندا به شمار می آید و در تانزانیا نیز شعبه دارد.

نظر شما