شناسهٔ خبر: 14625 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در «شب جهانی کتاب» نیم میلیون کتاب هدیه داده می شود

ترجمه اختصاصی خبرگزاری کتاب ایران از گزارش پایگاه اطلاع رسانی "ورد بوک نایت" در شب جهانی کتاب که بیش از 500 هزار کتاب به مردم هدیه می دهند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ ۲۳ آوریل- روز تولد ویلیام شکسپیر- ۲۵۰۰۰ داوطلب از سرتا سر جهان بیش از نیم میلیون کتاب را به صورت رایگان به مردم و یکدیگر هدیه می دهند. کتابخوان ها شبانگاه به خیابان ها آمده و شادی و شعف خود را تقسیم کنند. 
شب جهانی کتاب در امریکا، (World Book Night U.S)، همت بلند جمعی است تا بیش از هزاران کتاب رایگان (به خصوص از نوع کتاب های چاپی)، به کسانی هدیه شود که کمتر فرصت کتاب خواندن دارند. در این شب ،اهداکنندگان کتاب، با رفتن به درون جوامع و توزیع کتاب رایگان میان کسانی که دسترسی به کتاب های چاپی ندارند ، فرهنگ کتاب خوانی را ترویج می کنند. 
این اهدا کنندگان با حمایت کتابفروشی ها و کتابخانه های محلی، کتابهای خود را در مکانهایی مانند بیمارستان ها، مکان های حمل و تقل و عمومی، خانه های سالمندان، محل های توزیع غذا به نیازمندان، مدارس فقیر و سایر مکان های مشابه توزیع می کنند. اما این بذل و بخشش ، بی حساب و کتاب نیست، بلکه، فرد به فرد آنها به دقت برای اهدای کتاب های خود برنامه ریزی کرده اند. 
شب جهانی کتاب، بیست و سوم آپریل، روز تولد شکسپیر برگزار می شود . این رویداد جالب توجه ، اولین بار در سال ۲۰۱۱ و در انگلستان برگزار شد، امسال برای سومین سال متوالی است که در ایالات متحده هم این جشن برگزار می شود. هم اکنون ، شب جهانی کتاب ، تقریبا در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا، از پورتوریکو گرفته تا جزایر ویرجین و حتی پایگاه های نظامی خارج از کشور، برگزار می شود.

کتاب های اهدایی این جشنواره معمولا از میان کتاب های پرفروش رده سنی میانی و بزرگسال، کتابهایی که برنده جایزه شده اند، آثار کلاسیک، کتابهای اسپانیایی زبان و کتابهای چاپی در ابعاد بزرگ ، انتخاب می شوند. در واقع مجموعه عناوین این کتابها، کاملا به لحاظ موضوع، محدوده سنی، جنسیت، قومیت و جغرافیا متنوع هستند. و کلیه کتابها هم در نهایت بر اساس آرای جمع شده در کتابخانه ها، کتابفروشی ها و اهدا کنندگان سالهای گذشته، انتخاب می شوند. 
اسکات ترو نویسنده چندین رمان پرفروش آمریکایی در این باره می گوید: من فکر نمی کنم، برای یک نویسنده هیچ تمجیدی بالاتر از این نیست که بداند اثرش برای برانگیختن لذت خواندن در میان مردم انتخاب شده است.
در شب بیست و سوم آوریل، تعداد محدودی کتاب الکترونیک(ای.بوک) اصل ، هم به صورت رایگان روی سایت شب جهانی کتاب قرار می گیرد. 
اطلاعات بیشتر این رویداد شامل سوالهای پرتکرار، لینک هایی به رسانه های اجتماعی و تصاویر و تجریبات اهدا کنندگان، در سایت www.us.worldbooknight.org قابل مشاهده است. 
داوطلبان، باید به صورت اینترنتی برای اهدا کننده شدن درخواست داده و مشخص کنند که کجا به دنبال دریافت کنندگان می گردند و کدام دسته از کتابهای منتخب را می خواهند میان آنها تقدیم کنند. 
دواطلبان اهدا کننده از تمامی قشر های اجتماعی در این رویداد حضور دارند: معلمان، اعضای باشگاههای کتاب، مددکاران اجتماعی، فروشندگان محلی، صاحبین کتابخانه ها و مغازه های کتابفروشی، دانش آموزان ، خانواده و غیره.
البته الان برای هدیه دادن خیلی دیر است ولی هنوز ثبت نام به منظور دریافت خبرنامه الکترونیکی شب جهانی کتاب فرصت باقی مانده. هر کس خبر نامه را بگیرد از زمان دقیق ثبت نام سال آینده اهدا کنندگان –پاییز ۲۰۱۵-به موقع باخبر خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما