شناسهٔ خبر: 14615 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آگهی بازرگانی در «صدا و سیمای ایران» از «یورونیوز» گرانتر است

بررسي تعرفه آگهي در صدا و سيماي ايران و تعرفه آگهي در يورو نيوز نشان ميدهد قيمت آگهي در صدا و سيماي ايران به طور متوسط 180 درصد بالاتر از معادل ريالي آگهي در شبکه گستردهاي نظير يورو نيوز است.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از بانی فیلم؛ براساس ماده 14 تعرفه آگهي امسال صدا و سيماي ايران، 35 طبقه برنامه هاي تلويزيوني تعريف شده است. هرکدام از اين طبقه‌ها در واقع نوع برنامه را مشخص ميکند. بالاترين طبقه، برنامهاي است که در شبکه هاي صدا و سيما در ساعت پربيننده پخش و جزو پرمخاطبترين برنامه هاست و پايينترين طبقه کم مخاطبترين برنامه در کم بيننده ترين ساعت را به خود اختصاص داده.

از آنجا که نحوه قيمت گذاري آگهي‌هاي تلويزيوني در هر شبکه تلويزيوني در جهان اصول و معيارهاي خود را دارد، در اينجا براي مقايسه قيمت اين دو شبکه يک مشتري با تقاضا يک دقيقه آگهي در نظر گرفته شده است.پايينترين هزينهاي که يک مشتري براي يک دقيقه (60 ثانيه) آگهي در تلويزيون ايران بايد پرداخت کند 4 ميليون 500 هزار تومان و بالاترين نرخ 210 ميليون تومان است. حد وسط قيمت آگهي هاي صدا و سيما براي يک دقيقه چيزي نزديک به 51 ميليون تومان برآورد ميشود.

قيمت آگهي براي مشتريان ثابت صدا و سيما متفاوت است و براساس تعرفه هايي که براي گروههاي فعاليتي مشتريان درنظر گرفته ميشود، قيمت آگهي براي آنها متفاوت محاسبه ميشود که در اينجا قيمت پايه در نظر گرفته شده است. اگر همين توليد کننده و مشتري بخواهد يک دقيقه آگهي در يورو نيوز داشته باشد، براساس تعرفه که در زير ارائه داده شده است، در بخشهاي سطح پايين اين شبکه بايد معادل 2 ميليون و 590 هزار تومان، در برنامه هاي سطح کيفي متوسط در يورو نيوز معادل ريالي 27 ميليون و 552 هزار تومان، همچنين در بهترين برنامهها بايد معادل 43 ميليون تومان بپردازد. به عبارتي قيمت آگهي تلويزيوني 60 ثانيهاي در صدا و سيماي ايران نسبت به يورو نيوز در بخشهاي کم مخاطب نزديک به 74 درصد، در بخشهاي با مخاطب متوسط نزديک به 85 درصد و در بخشهاي پرمخاطب 388 درصد گرانتر است. 

طبق ماده 15 اين نرخ نامه، چنانچه بر اساس عرضه و تقاضا ميانگين تقاضاي يك بسته آگهي در نيمه اول هر ماه بيش از 60، 75 و يا 90 درصد از حجم آن بسته آگهي باشد بترتيب 1،2 و 3 طبقه افزايش خواهد يافت. همچنين چنانچه به ترتيب 30 و 20 و 10 درصد حجم را اشغال كند، به ترتيب 1 و 2 و 3 طبقه كاهش داده خواهد شد.براساس ماده 16 - با توجه به اينكه برنامه هاى صدا و سيما در ماههايى از سال با نسبتي بيشتر داراي بيننده است؛ بين 20 تا 60 درصدبه جدول پايه اعمال ميشود. همچنين براساس ماده 17، تعرفه آگهيهاى خارجى 2 برابر تعرفه داخلى محاسبه ميشود.

بر اساس ماده 18 اين اساسنامه مبناي تيزر در تلويزيون بر اساس 15 ثانيه تعيين مي شود و كمتر از آن نيز همان 15 ثانيه محاسبه ميشود. مبلغ 8 درصدقرارداد به عنوان ماليات بر ارزش افزوده هر قرارداد نيز به طور جداگانه از مشتري دريافت خواهد شد. مشتري اگر بخواهد تبليغاتي در شکل رسانه هاي ديداري و شنيداري داشته باشد، ناچار است طبق اين قوانين عمل کند چراکه هيچ جايگزيني براي تبليغات به جز صدا و سيما ندارد.

براساس تبصرههاي موجود  براي سفارش آگهي براي يك زمان ثابت و فيكس شده (مثلا در بين يك برنامه خاص) امكان افزودن 20 درصد به هزينههاي اعلام شده در جدول وجود دارد. براي يك جاي خاص در بين آگهي ها (براي مثال اولين يا آخرين آگهي در بين آگهيها) 15 درصد به هزينه هاي اعلام شده در جدول اضافه مي شود.

نظر شما