شناسهٔ خبر: 14604 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه قلم فاکنر را چه کسی گرفت؟

کارن جوی فولر به عنوان برنده جایزه قلم فاکنر در سال 2014 معرفی شد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از مهر؛ کارن جوی فولر رمان نویس 64 ساله که برای نوشتن داستان‌های علمی تخیلی و داستان‌هایی که در قرن نوزدهم می‌گذرند شهرت دارد، به عنوان برنده جایزه قلم فاکنر 2014 که از جوایز معتبر ادبیات آمریکاست انتخاب شد.

«همه ما کاملا در کنار هم هستیم» نام اثری است که موجب شد تا این جایزه 15 هزار دلاری به وی اهدا شود. این رمان که در دوران معاصر می گذرد،  در مراسمی که دهم ماه مه در کتابخانه شکسپیر واشنگتن برگزار خواهد شد، به وی اهدا می‌شود.

رمان خانم فولر با تمرکز بر رزمری کوک دختر 22 ساله استاد روانشناسی دانشگاه ایندیانا نوشته شده است. خانواده این دختر بر اثر یک بیماری روانی عجیب در زمانی که این دختر به گفته پدرش کودکی بیش نبود، از هم پاشیده شده است.

گروه داوری سه نفره این رقابت متشکل از مدیسون اسمارت بل، مانوئل مونوز و اشی اوبیاس که هر سه رمان نویس هستند این کتاب را از میان 430 رمان و مجموعه داستان کوتاه به عنوان برنده امسال برگزیدند.

گروه داوری درباره این رمان گفت: این رمان تنها اثری شوخ طبعانه و باهوش نیست بلکه از نظر حسی نیز خواننده را در فشاری شگفت‌آور قرار می دهد و نویسنده موفق می شود هم از نظر ابعاد معنایی و هم احساسی پویایی یک خانواده را نشان دهد.

دیگر فینالیست‌های این رقابت شامل دانیل آلارکون برای «شب در دایره‌ها راه می‌رویم» ، پرسیوال اورت برای کتاب «پرسیوال اورت از زاویه دید ویرجیل راسل» ، جوآن سیلبر برای «ابله ها» و والری تروبلاد برای «میهمانی جستجو: داستان‌هایی از نجات» بودند. هر یک از این چهار نویسنده بریا رسیدن به مرحله نهایی پنج هزار دلار جایزه دریافت می کند.

جایزه قلم فاکنر که هر سال به بهترین اثر داستانی آمریکا اهدا می شود، از سوی بنیاد این جایزه اهدا می شود. به این منظور هر سال سه نویسنده به عنوان اعضای گروه داوری انتخاب می‌شوند. کار داوری با انتخاب پنج کتاب داستانی از میان کتاب‌هایی که هر سال در آمریکا منتشر می شوند، از سوی هر یک از اعضای گروه داوری شروع می‌شود. در مرحله بعد گروه داوری از میان این 15 کتاب فهرست نهایی را که شامل نام پنج اثر است، معرفی می کنند.

بنجامین آلیر سانز برای «همه چیز در کلوب کنتاکی شروع و تمام شد» در سال 2013، جولی اوتسوکا برای «بودا در شیروانی» در سال 2012، دبورا آیزنبرگ برای «مجموعه داستان های دبورا آیزنبرگ» در سال 2011 و شرمن آلکسی برای «رقص جنگ» در سال 2010 از برندگان این جایزه در سال های اخیر هستند.

این جایزه به یاد ویلیام فاکنر نویسنده آمریکایی برنده جایزه ادبی نوبل و خالق آثاری چون «خشم و هیاهو» و «گور به گور» اهدا می شود. او سال 1962 درگذشت.

نظر شما