شناسهٔ خبر: 14592 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سهرابی‌نژاد «ریشه مثل‌های فارسی» را پیدا کرد

محمدرضا سهرابی‌نژاد از انتشار کتاب «ریشه مثل‌های فارسی» در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ محمدرضا سهرابی‌نژاد، شاعر و نویسنده ادبیات بزرگسالان بیان داشت: در گذشته ستونی در صفحه ادب و هنر ضمیمه روزنامه اطلاعات، به نام «امثال  و حکم» داشتم که در آن ستون این مثل‌های فارسی را ریشه‌یابی می‌کردم.

وی اضافه کرد: اکنون در حال جمع‌آوری این مثل‌های فارسی هستم تا در قالب یک کتاب با عنوان «ریشه مثل‌های فارسی» از سوی انتشارات اطلاعات به چاپ برسانم.

سهرابی‌نژاد ادامه داد: به طور مثال باید گفت که «حلاجی کردن» و یا «در کف دست مو دیدن» از مثل‌ها و اصطلاحاتی است که ایرانی‌ها به صورت مکرر از آنها استفاده می‌‌کنند و یک داستان هم وجود دارد که روزی کوروش سربازی را برای پادشاه روم می‌فرستد که جنگ نکنیم. او فکر می‌کند که کوروش ترسیده است. او به آن سرباز می‌گوید که به پادشاهتان بگویید جواب شما را در سلوکیه خواهم داد. که سرباز در جواب او می‌گوید اگر مو در کف دستم دیدی، سلوکیه را هم خواهی دید.

وی افزود: از دیگر مثل‌ها و اصطلاحاتی که ایرانیان از آنها به وفور استفاده می‌کنند، می‌توان به «گنجشک رنگ کردن و جای قناری فروختن»، «به ریش کسی خندیدن» و «کاسه داغ‌تر از آش» اشاره کرد که بنده همه آنها را ریشه‌یابی و درباره آن توضیحاتی ارائه کرده‌ام.

بر اساس این گزارش، محمدرضا سهرابی‌نژاد متولد ۱۳۳۲ در تهران است که تاکنون حدود ۲۰ عنوان کتاب به چاپ رسیده است که از عناوین آن می‌توان به «وطنم ابراهیم»، «عجب دسته گلی بر آب دادی»، «شق و القمر»، «نیلوفرهای مهتابی»، «اقیانوس‌های مستطیل»، «از صاعقه تا باران» و «پیغمبری به امت خود پشت کرده است» منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما