شناسهٔ خبر: 14567 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از دانشنامه 20 جلدی بوشهر

رئیس حوزه هنری استان بوشهر در مراسم رونمایی از دانشنامه این استان مطرح کرد: ما به کمک مالی هیچ نهاد و سازمانی برای انتشار دانشنامه نیاز نداریم اگر به ما برای معرفی و فروش آثار منتشر شده کمک کنند، پروژه را به پایان می‎رسانیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ سیدمحمدحسین سیدزاده رئیس حوزه هنری استان بوشهر در مراسم رونمایی از 20 جلد دانشنامه این استان که امروز 26 فروردین و در آخرین روز از هفته هنر انقلاب اسلامی در شهر بوشهر برگزار شد، گفت: حدود سه سال پیش این پروژه در حوزه هنری شکل گرفت و آغاز به کار کرد. شاید ابتدا کسی باور نداشت که بتوان درباره استان بوشهر و قابلیت‌های آن دانشنامه‌ای در این حجم و ابعاد نوشت اما پژوهشگران کار خود را آغاز کردند و پس از انتشار 10 جلد از این مجموعه موضوعات دیگری را مورد بررسی قرار داده و گردآوری کردند.

وی در ادامه گفت: تا کنون 36 جلد از مجموعه دانشنامه استان بوشهر منتشر شده، امروز هم 20 جلد دیگر رونمایی می‌شود. این پروژه در 110 جلد طراحی شده و هدف از انتشار این تک‌نگاری‌ها معرفی استان بوشهر به پژوهشگران و علاقمندان بوده است.

سیدزاده حوزه هنری را بی‌نیاز از حمایت‌های مالی در انتشار دانشنامه استان بوشهر دانست و افزود: این مجموعه می‌تواند راهگشای علاقمندانی باشند که می‌خواهند با بوشهر و فرهنگ آشنا شوند. ما با فروش این آثار می‌توانیم پروژه را به پایان برسانیم و نیازی به حمایت مالی نهادهای دولتی و غیردولتی نداریم اما از همه علاقمندان می‌خواهیم که با حمایت‌های معنوی خود به ما در ادامه انتشار این مجموعه مدد رسانند.

پس از آن دکتر عبدالکریم مشایخی رئیس بنیاد ایرانشناسی استان بوشهر به پیشنیه مدرسه سعادت در این استان اشاره کرد و گفت: زمانی که سیدجمال الدین اسدآبادی به بوشهر آمده بود، مردان بزرگی چون شیخ محمد حسین و عبدالکریم سعادت مدرسه سعادت را بنیان گذاشتند. این دو برادر بنیانگذار مدرسه‌ای بودند که دانشمندان و نویسندگان بزرگی چون علی‌اکبر مشاع، عبدالحسین شریفیان، نجف دریابندری و ... در آن تربیت شدند. وقتی برادران سعادت مدرسه را پی‌ریزی کردند و با مشکل کتاب روبرو شدند شروع به نگارش کتاب کردند، کتاب‌های نوشته شده را منتشر و در بمبئی، ناصریه اهواز، بندر لنگه، بحرین و نجف پخش کردند.

مشایخی مجلداتی از دانشنامه استان بوشهر را که به تاریخ می‌پردازد، آثار ماندگاری دانست و افزود: بخشی از این آثار که به تاریخ استان بوشهر می‌پردازد و زیر نظر سیدقاسم یاحسینی گردآوری و منتشر شده آثار ماندگاری است. امیدوارم انتشار اینگونه کارها تداوم داشته باشد چرا که می‌توان به استان بوشهر رویکردی بین المللی و نه ملی داشت.

در ادامه این مراسم از حبیب احمدزاده نویسنده و فیلمنامه نویس، سید قاسم یاحسینی نویسنده و پژوهشگر، امید غضنفر ویراستار مجموعه دانشنامه استان بوشهر و حمید فرخیان به عنوان ناشری فعال تقدیر شد.

همچنین 20 جلد از جدیدترین عناوین این مجموعه رونمایی شد و از پدید آوردندگان آن یعنی افشین پرتو، علی اکبر صابری، عبدالکریم مشایخی، علیرضا رمضانی، حمید زارعی، غلامحسین دریانورد، منیژه پورنعمت رودسری، فاطمه مومنی، عبدالرسول غریبی و عبدالحسین کنین تقدیر به عمل آمد.

نظر شما