شناسهٔ خبر: 14313 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

سوره اندیشه

سوره اندیشه 74-75 شماره ۷۴-۷۵ (اسفند ۹۲ و فروردین ۹۳) ماهنامه فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه منتشر شد.

فرهنگ امروز: چندی است که گلایه از بد اخلاقی‏ها در صفحات جراید و رسانه‎ها زیاد دیده و شنیده می‎شود. بد اخلاقی در ورزش، در سیاست، در مطبوعات، در پزشکی، در مدارس، در خانواده، در زندگی روزمره‎ی مردم و ....گویا به راستی بی‎ادبان، آتش در همه آفاق زده‎اند و شعله‎های بی‎ادبی همه جا را فراگرفته و می‎سوزاند. اعتراض به بد اخلاقی‎ها می تواند نشانه ی خوبی باشد چون خبر از آن دارد که هنوز مرزی بین خوش اخلاقی و بد اخلاقی هست. اما چه باید کرد وقتی که می‎بینیم خود این گلایه‎ها نیز گرفتار بد اخلاقی هستند. ممکن است فردی با هدف مبارزه با یک بد اخلاقی ورزشی یک گزارش تهیه کند. او چه بسا با نیتی خوب صرفا یک گزارش تهییه کرده است، ولی گزارش او در یک برنامه‎ی پر بیننده که برای حفظ بینندگانش باید از خبرهای داغ استفاده کند پخش می‎شود و عمل ناشایستی که از یک فرد سر زده، علنی می‎شود و لذا تهیه کننده گزارش، پر کننده‎ی پازلی از یک بد اخلاقی بزرگ‎تر می‎شود.

وقتی فردی عملی غیر اخلاقی انجام می‎دهد، با دو واکنش روبه رو می‎شود. یک واکنش درونی یعنی «عذاب وجدان» و دیگری بیرونی یعنی «سرزنش دیگران». هر چه قدر که اعمال غیر اخلاقی زیاد باشد، ولی یکی از این دو واکنش وجود داشته باشد، نشانه‎ای است بر معنا داری هنجارها، معیارها، خطوط قرمز و حد و مرزها. اما وقتی که فردی هنجار شکنی می‎کند و در پس آن هیچ کدام از این واکنش‎ها نمی‎آید، یعنی که دیگر حدود و معیارها معنای خود را از دست داده‎اند و گویی که اصلا عملی خلاف اخلاق رخ نداده است.

این ماهنامه در ۶ بخش سبک زندگی، نظام اجتماعی، نظریه اجتماعی، تفکر، هنر و ادب و تاریخ طبقه‎بندی شده است. در هر یک از بخش‎های سبک زندگی به چیستی بحران اخلاقی زمانه ما، هرمنوتیک، فلسفه و زندگی اخلاقی، ظهور دستورات اخلاقی و غیاب اخلاق پرداخته است. در بخش نظام اجتماعی؛ ابتنای ارزش بر فلسفه، اخلاق و ارزش‎های اجتماعی، تولد و مرگ ارزش‎ها از دکتر تقی آزاد ارمکی، اخلاق و سیاست و ...را عنوان می‎کند. در بخش نظریه اجتماعی به سراغ اساتید رفته و خروج از مسئله، رابطه علم و ارزش، زاده متافیزیک، علم-دین، یگانه یا دوگانه و ....را مورد بررسی قرار می‎دهد. در بخش چهارم، تفکر، به دگرشی در ذات حقیقت، تصویر جهان، طرح جهان در فلسفه و ...بیان می‎کند. هنر فراتر از فرهنگ، مقاومت در برابر کیش ابتذال، تأثیر فراسوی تأثیر را در بخش پنجم، هنر و ادب آورده است. در بخش پایانی یا همان تاریخ؛ گذار و گذر تاریخ، طبیعت و ارزش تاریخ جهانی، بدون روایت بدون تاریخ را مورد توجه قرار داده است.

 

 

نظر شما