فرهنگ امروز: انتخاب عکس و عکاسی به عنوان موضوعاتی برای اندیشیدن از جنبههای مختلفی مهم و جذاب است. عکاسی به مثابه هنر حوزهای چالش بر انگیز است که اقتضائات، تعاریف و حد و مرزهای خاص خود را دارد؛ اما عکاسی از جنبههای دیگر نیز اندیشه ما را به خود معطوف میکند و آن هنگامی است که از عکاسی و نتایج آن در علوم مختلف بهره میگیریم و یا هنگامی که شاهد حضور همه جانبه و فراگیر آن در زندگی روزمرهمان هستیم؛ زیرا عکاسی حوزهای است که در مقایسه با دیگر هنرها مرزهای فراختری دارد. این در حالی است که تلقی عکاسی به عنوان هنر خود موضوعی چالش برانگیز و نیازمند تعریف مفاهیم اساسی همچون عکاسی، هنر، هنرمند و اثر هنری است. گاه بیش از آن که به ارزش هنری یک عکس به مثابه «تصویر» بنگریم، ارزشهای اطلاعاتی و پژوهشی آن را به مثابه «سند » در نظر میگیریم. گاه بیش از آنکه عکاسی را هنر پیچیدهای بدانیم آن را امکانی برای ثبت لحظات خوشی و ناخوشیمان در آلبومهای خانوادگی تلقی میکنیم.
عکاسی موضوعی ویژه برای اندیشیدن است. شاید عنوان فلسفه عکاسی برای نامیدن این مجموعه دقیق، جامع و مانع نباشد و نیکوتر باشد که عنوان «اندیشههایی درباب عکاسی» را بر آن بگذاریم؛ زیرا هدف این مجموعه صرفا وارد شدن به حوزهای از مطالعات نظری و انتقادی در باب عکاسی است و ادعای بیشتری ندارد.
این ماهنامه در بخش دفتر ماه به اندیشه هایی در باب عکاسی، عکس و زندگی در گفتوگو با ناصر فکوهی، فلسفه عکس، بازنمایی در هنر نقاشی و عکاسی، حقیقت در عکاسی، عکاسی برای فلاسفه، ژیل دلوز و عکاسی پرداخته است. بخشهای دیگر ادب و هنر، اندیشه و نظر، کتاب و گزارش است. ماهنامه حکت و معرفت؛ یک حکایت از تذکره الاولیا، درسماع درویشان، دانشمند عارف، عبدالرزاق بغایری را در بخش ادب و هنر آورده است. عقل عملی، شمسالدین سمرقندی، شاخصههای تصوف دوران معاصر در بخش اندیشه و نظر بیان شده است. در نهایت در بخش کتاب به معرفت و جنون، درآمدی بر نظریههای عکاسی، معرفی کتاب خارجی پرداخته شده است.
نظر شما