شناسهٔ خبر: 14048 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

شماره 96 اطلاعات حکمت و معرفت

اطلاعات حکمت و معرفت 96 شماره 96 ماهنامه علمی _تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد؛ این ماهنامه با محوریت عکس و فلسفه به اندیشه‎هایی در این باره پرداخته است.

فرهنگ امروز: انتخاب عکس و عکاسی به عنوان موضوعاتی برای اندیشیدن از جنبه‎های مختلفی مهم و جذاب است. عکاسی به مثابه هنر حوزه‎ای چالش بر انگیز است که اقتضائات، تعاریف و حد و مرزهای خاص خود را دارد؛ اما عکاسی از جنبه‎های دیگر نیز اندیشه ما را به خود معطوف می‎کند و آن هنگامی است که از عکاسی و نتایج آن در علوم مختلف بهره می‎گیریم و یا هنگامی که شاهد حضور همه جانبه و فراگیر آن در زندگی روزمره‎مان هستیم؛ زیرا عکاسی حوزه‎ای است که در مقایسه با دیگر هنرها مرزهای فراخ‎تری دارد. این در حالی است که تلقی عکاسی به عنوان هنر خود موضوعی چالش برانگیز و نیازمند تعریف مفاهیم اساسی همچون عکاسی، هنر، هنرمند و اثر هنری است. گاه بیش از آن که به ارزش هنری یک عکس به مثابه «تصویر» بنگریم، ارزش‎های اطلاعاتی و پژوهشی آن را به مثابه «سند » در نظر می‎گیریم. گاه بیش از آنکه عکاسی را هنر پیچیده‎ای بدانیم آن را امکانی برای ثبت لحظات خوشی و ناخوشی‎مان در آلبوم‎های خانوادگی تلقی می‎کنیم.

عکاسی موضوعی ویژه برای اندیشیدن است. شاید عنوان فلسفه عکاسی برای نامیدن این مجموعه دقیق، جامع و مانع نباشد و نیکوتر باشد که عنوان «اندیشه‎هایی درباب عکاسی» را بر آن بگذاریم؛ زیرا هدف این مجموعه صرفا وارد شدن به حوزه‎ای از مطالعات نظری و انتقادی در باب عکاسی است و ادعای بیشتری ندارد.

این ماهنامه در بخش دفتر ماه به اندیشه هایی در باب عکاسی، عکس و زندگی در گفت‎وگو با ناصر فکوهی، فلسفه عکس، بازنمایی در هنر نقاشی و عکاسی، حقیقت در عکاسی، عکاسی برای فلاسفه، ژیل دلوز و عکاسی پرداخته است. بخش‎های دیگر ادب و هنر، اندیشه و نظر، کتاب و گزارش است. ماهنامه حکت و معرفت؛ یک حکایت از تذکره الاولیا، درسماع درویشان، دانشمند عارف، عبدالرزاق بغایری را در بخش ادب و هنر آورده است. عقل عملی، شمس‎الدین سمرقندی، شاخصه‎های تصوف دوران معاصر در بخش اندیشه و نظر بیان شده است. در نهایت در بخش کتاب به معرفت و جنون، درآمدی بر نظریه‎های عکاسی، معرفی کتاب خارجی پرداخته شده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما